Genbrug og bæredygtighed er vigtige emner for fremtiden. Men hvordan kan vi inddrage det i undervisningen? Her er samlet nogle forslag til undervisningsforløb og -materialer. Byd gerne ind i kommentarfeltet eller skriv til os, hvis du har nogle forslag til listen.

Plast

“Plastikheltskolen” er navet på et spændende undervisningsforløb, hvor eleverne arbejder med plastik i alle dens former – lige fra forarbejdningen til, hvordan vi bortskaffer det. 

Projekt plastfrit hav har givet inspiration til dette spændende forløb i natur/teknologi på 5-6. Klassetrin. Der er masser af materiale, film og øvelser. Flot materiale.

Affaldssortering

Bor man i nærheden, så tilbyder Vestforbrændingen både meget fint materiale og at man kan besøge stedet, så affaldets vej bliver helt klar for eleverne. De fleste kommuner tilbyder besøg på diverse rensningsanlæg og forbrændingsanstalter, så kig i dit lokalområde efter det.

Det er gode timer givet ud, når eleverne selv får syn for mængderne af affald, og hvordan det skal håndteres bedst muligt.

Se materialet her: https://www.vestfor.dk/besoeg-os/praktisk-information/undervisningsmaterialer/

Mind the Trash

Miljø- og fødevareministeriet står bag denne meget velfungerende hjemmeside. Fra starten klikker du dig ind som henholdsvis lærer eller elev. Læreren får herfra virkelig god vejledning i indholdet, som har fokus på kredsløbsforståelse. Man kan vælge mellem 8 varierede forløb, hvor flere kan bruges tværfagligt. 

Se materialet her: https://mindthetrash.dk/

Skraldespandsarkæologi

One man’s trash is another man’s treasure. Tag arkæolog-kostumet på og se, hvad skraldespanden gemmer på. Tanya Fomsgaards forløb “Skraldespandsarkæologi” giver erfaring med funktionelt kildesyn, fortælling og begrebsevaluering.

Hent det her på Lærerforum